tisdag 19 maj 2015

Heja Svea!

Handlingsplanen från april 2014: (kopplat till förskolans läroplan)

Långsiktiga mål:Förskolan ska sträva efter att Svea utvecklar:
-nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra.
-sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära

Kortsiktiga mål (utvärderingsbara)
Förskolan ska sträva efter att Svea ska:
-klara av att sitta koncentrerad en kort arbetsstund
-bli mer självständig
-klara av förskolans rutiner, på/ avklädning, sitta på sin plats vid maten, toalettbesök
-klara av turtagning vid spel tillsammans med vuxen.

Analys från april 2014
Svea har svårt att använda språket på ett konstruktivt sätt. Hon har svårt att kommunicera, pratar om sitt och upprepar samma fråga eller berättar om samma sak flera gånger. Hon leker ofta på samma sätt och har svårt att samspela med sina kompisar. Hon deltar i förskolans aktiviteter men på sina egna villkor och behöver ibland gå ifrån samlingar eller andra planerade aktiviteter.

Bedömning från april 2014
Svea behöver ha direkt vuxenstöd i de flesta situationer på förskolan både i rutinsituationer och i leken. Hon behöver få hjälp att förstå sammanhang och hålla fokus på sin aktivitet. Hon behöver stöd när det gäller den språkliga utvecklingen och när det gäller samspel. De vuxna behöver erbjuda aktiviteter så att hon utökar sin lekrepertoar.

Uppföljning och utvärdering av handlingsplanen gjord i april 2015
Svea klarar nu av att sitta en kortare stund och koncentrera sig på styrd aktivitet. Vid den styrda aktiviteten sitter även andra barn och är med i aktiviteten och det tycker Svea om. Vilket gör att hon sitter med och jobbar en längre stund. Hon får fortfarande stöd i på och avklädning men gör det mer självständigt. Hon har sin plats vid bordet och är nöjd med det, plockar av efter sig och får sen påminnas om vad som ska ske efteråt (toa). Det sker under uppsyn av pedagog och finns med som stöttning om så behövs. Turtagning vid spel fungerar nu bättre. Behovet av vuxna har minskat. Hon behöver stödet av vuxen i situationer där hon behöver kommunicera med sina kompisar. Men har mer självförtroende och tar ibland kontakt själv med sina kompisar utan vuxen. (Initiativtagande)
Förberedelser inför aktiviteter blir hon mycket hjälpt utav. Bilder som stöd har vi gått ifrån då vi tyckte att hon inte tog det till sig. Timglas används inte heller då hon förstår när ex spelet är klart.

Analys/ Bedömning april 2015
Under läsåret har Svea utvecklats på alla plan men behöver fortfarande stöd av vuxen, men inte på samma sätt som förut. En vuxen ska finnas till hands när Svea behöver det under dagen. Resurs i grupp kommer fortsätta under höstterminen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar